مشارکت اجتماعی نهادمند، زمینه تعامل فرد با دیگران در جامعه را در ساختاری نظامیافته تحت عنوان تشکلهای مردمی فراهم میکند. این مشارکت به افزایش نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی و انسجام اجتماعی منجر میشود ...
بیشتر
مشارکت اجتماعی نهادمند، زمینه تعامل فرد با دیگران در جامعه را در ساختاری نظامیافته تحت عنوان تشکلهای مردمی فراهم میکند. این مشارکت به افزایش نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی و انسجام اجتماعی منجر میشود و علاوهبراین مخاطبین تشکلها، مانند طبقات محروم و محیطزیست از فعالیت ایشان منتفع میشوند. اصلیترین مسئولیت دولتها در قبال این گروهها تنظیمگری و حمایت از فعالیتهای ایشان است. برنامههای توسعه در کشور ایران مهمترین قوانین برای تنظیم حکمرانی در بازههای پنجساله هستند. در الگوهای جهانی و قانون اساسی ایران چهار سطح تصمیمگیری، نظارت، مطالبهگری و اجرا برای مشارکت اجتماعی تعریف شده است. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی وضعیت مشارکت اجتماعی در برنامه ششم توسعه و کشور بررسی و در نهایت پیشنهاداتی برای ارتقای مشارکت نهادمند اجتماعی در برنامه هفتم توسعه بر اساس تجربیات موفق جهانی و دیدگاه اندیشمندان اجتماعی ارائه شده است. در برنامه ششم سه سطح اساسی مشارکت، یعنی تصمیمگیری، نظارت و مطالبهگری کمرنگ است و تشکلهای مردمی تنظیم و حمایت مناسب را دریافت نکردهاند. سوقیافتن مشارکت به سطح اجرا آن هم با محرکهای اقتصادی، بدون تقویت و ساختاریابی مناسب بخش مردمی به چالشهای جدی در ساختار اجتماعی کشور منجر خواهد شد. برای حل این مشکلات نخست باید منطق سیاستی و تقنینی بخش مردمی و الگوی روابط آن با سایر بخشها مشخص شود. علاوه بر این، آموزش عمومی برای مشارکت آگاهانه و هدفمند و کمک به نهادمندشدن بخش مردمی باید بهعنوان مقدمه حکمرانی مشارکتی، مدنظر قرار گیرد و در این حکمرانی تمام سطوح تصمیمگیری، نظارت، مطالبهگری و اجرا برای مشارکت درنظر گرفته شوند.